به موازات توسعه رسانه های همگانی و گسترش روزافزون فناوری های نوین ارتباطی در سال های اخیر، ضرورت ایجاد بخشی تحقیقاتی که به مطالعه و بررسی ابعاد و کارکردهای رسانه ها و از جمله تاثیرات فرهنگی و اجتماعی رسانه های نوین، بویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی بپردازد احساس گردید؛ لذا در سال 1391 این بخش، با راه اندازی فصلنامه علمی-ترویجی رسانه های نوین و فرهنگ فعالیت خود را آغاز کرد. نشریه مزبور با قصد توسعه ادبیات حوزه ارتباطات نوین، و فرهنگِ برخاسته از تعاملات و بهره گیری های رسانه ای و نیز نشر نتایج تحقیقات نظری و کاربردی با تمرکز بر فناوری های نوین ارتباطی نسل جدید هدف گذاری گردید. تا کنون 4 شماره از این نشریه منتشر شده است. و در دوره جدید نیز این نشریه با عنوان جدید «جامعه و فضای مجازی» منتشر خواهد شد. همچنین این بخش با هدف دست یابی جامعه پژوهشگران حوزه ارتباطات به جدیدترین مفاهیم و نتایج پژوهش های نمایه شده و مقالات معتبر آی اس آی منتشره به زبان های مختلف، اقدام به انتشار فصلنامه علمی-تخصصی ترجمان پژوهش های ارتباطی کرده و تا کنون 3 شماره آن منتشر شده است. در دوره جدید، این فصلنامه، متعاقب سفارش کارفرمایان، و بویژه ابراز علاقمندی اساتید و دانشجویان دکتری حوزه های ارتباطات و مطالعات فرهنگی، طی شرایطی مسئولیت دبیری ویژه نامه های مورد نیاز جامعه را به افراد حقیقی و صاحب نظر واگذار می کند.
علاوره بر فعالیت های تحقیقاتی و انتشاراتی، برگزاری نشست های تخصصی و مشارکت و همکاری در برپایی همایش های علمی در حوزه ارتباطات، فرهنگ و فضای مجازی، مشارکت در کارگروه های تخصصی و مشورتی سازمان ها و وزارتخانه ها و برگزاری کارگاه های آموزشی و تخصصی از جمله اهداف و ماموریت های این بخش بر شمرده شده است.

بخش مطالعات رسانه و فرهنگ آماده است تا با عقد تفاهم نامه همکاری علمی و یا عقد قراردادهای موردی با سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی و تحقیقاتی خود را در حوزه رسانه های همگانی و بویژه فناوری های نوین ارتباطی با بهره گیری از اساتید برجسته دانشگاه تهران، دانشجویان و پژوهشگران برگزیده انجام دهد.
موسس و مدیر گروه: دکتر محمد مهدی فتوره چی( دکترای علوم اطلاعات و ارتباطات )
mfaturehchi@ut.ac.ir
دبیر گروه: غلامرضا جامه بزرگی